Een contentmarketingstrategie

Contentmarketing als vast onderdeel van de marketingmix. Ja! Eens. Maar laten we bij de start wel zorgen dat we over hetzelfde praten én de voorwaarden goed doornemen (want die zijn er). Contentmarketing is bewerkelijk. Valt of staat bij betrokkenheid van medewerkers. Een paar eerste tips als houvast.

Wat is contentmarketing?

“Het creëren en verspreiden van betekenisvolle en waardevolle content om een duidelijk gedefinieerde doelgroep aan te trekken, te werven en te binden met als doel de klant tot een gerichte handeling te laten overgaan.” (20 juni 2019, Kick-ass contentmarketingstrategie bij Frankwatching)

Welke content werkt het beste voor jouw organisatie?

Maak een start met de contentmarketingstrategie door jezelf de volgende 7 vragen te stellen:

  1. Wat wil je bereiken?
  2. Wie wil je bereiken?
  3. Wat wil je vertellen?
  4. Hoe wil je het vertellen?
  5. Waar wil je het vertellen?
  6. Wanneer wil je het vertellen?
  7. Hoe organiseren we dit?

(en 8. Wat wil je doen als men gaat reageren? >> conversie)

Doelen van contentmarketing kunnen zijn

  • Brand awareness
  • Engagement
  • Leadgeneration
  • Customer retention, loyalty
  • Sales
  • Building an audience (via subscription growth)

Maak afspraken wat je gaat meten en stem af wanneer je tevreden bent over het resultaat. Dat kan door te bepalen wat de content voor je moet doen op welk moment. Hierbij kan je gebruik maken van Google’s See, Think, Do, Care.

Learning by doing

Biedt het bovenstaande je voldoende handvatten om een eerste start te maken? Ga ermee aan de slag, naar mijn idee is het learning by doing. Uiteraard kan ik je ook op weg helpen door mee te denken over jouw doelstellingen en aanpak, zelf tot aan concrete planning en schrijven van teksten (blogs, artikelen, social media posts).