Branding van BRIES

In de (bijna alweer) 3 jaar van BRIES heb ik erg afwisselende en uitdagende marketing- en communicatievraagstukken mogen aanpakken. Dat maakt mij blij, tevreden over de keuze om als ondernemer aan het werk te zijn. Een trouwe opdrachtgever is mijn oude werkgever Sdu. Zo ben ik eind vorig jaar, na overleg met de marketingmanager, met veel enthousiasme gestart aan de tijdelijke vervanging van de Brand marketeer tijdens haar zwangerschapsverlof. Sdu werkt hard aan de transitie van traditionele uitgever naar innovatieve software ontwikkelaar (workflow solutions). Een goed voorbeeld daarvan is de workflow oplossing voor de fiscale adviespraktijk: Taxvice. En dat moet verteld worden.

Deze opdracht bestaat uit de uitvoering van een interne awareness campagne: communicatieboodschap(pen), uitwerking in middelen en distributie via kanalen (o.a. de WhatsApp nieuwsbrief). En het opstarten van een brand-awareness campagne: formuleren van de adviesvraag, de bureauselectie en de briefing.

Branding gaat over gevoel

Branding gaat over gevoel, lees ik in een artikel. Dat herken ik. Het ultieme doel van branding en marketing is het verkopen van het product of de dienst. Maar dat wil niet zeggen dat het alleen maar hoeft te gaan om datgene dat wordt gemaakt of wordt geleverd. Het draait om mensen. Mensen die het product maken en/of de dienst leveren. En mensen die het willen aanschaffen en gebruiken. Geef daarom in je branding ruimte aan de menselijke maat. Dat spreekt aan, ook als het niet direct iets zegt over het product of de dienst. Voorbeelden daarvan zijn campagnes als de glimlach van Coolblue en de daredevils van Red Bull. Branding gaat over gevoel en zegt daarom soms juist meer over hoe je als merk in het leven staat.

BRIES marketing en communicatie staat (nog steeds) voor

Het einde van het jaar of de start van het nieuwe jaar, beide gebruikelijke momenten voor reflectie. Hoe gaat het met de branding van BRIES? Is mijn verhaal nog steeds hetzelfde verhaal als bij de start in april 2018? Mijn uitgangspunten voor de keuze in naam en aanpak heb ik niet eerder online gedeeld, maar pak ik er even bij. De gedachte achter de merknaam:

  • bries (de; v(m))1 zachte maar frisse koele wind
    Mijn vertaling: een verfrissende aanpak, opvallend op een prettige manier, je wordt overtuigd om mee te bewegen
  • brie·sen (brieste, heeft gebriest)1 snuivend brullen, m.n. van leeuwen, paarden
    Mijn vertaling: knipoog naar daadkracht/doorzetter, focus op resultaat én mijn sterrenbeeld leeuw

Ja, ik kan mij hier nog steeds in vinden!

Maar nee, ik werk naar mijn idee nog niet voldoende (structureel) aan het creëren van brand-awareness.

Uiteraard draagt mijn zichtbaarheid tijdens de uitvoering van de opdrachten direct bij aan het verhogen van de awareness maar zijn er ook nog voldoende kansen onbenut gebleven. Getriggerd door het geven van ruimte in de branding aan de menselijke maat, wat perfect past bij het werken als zzp-er, heb ik naast de activiteiten voor Sdu ook enkele acties voor BRIES uitgezet. Het zit ‘m in kleine dingen. En deze persoonlijk maken.

BRIES is Manon.

~Portretfotografie door Picture Mi Photography.~

 

 

 

 

 

 

 

 

BRIES werkt samen met opdrachtgevers, collega’s en netwerk. Mijn motto: blijf nieuwsgierig, stel vragen, toon interesse. Blijf communiceren. Juist ook in deze tijd. Een persoonlijk bericht en een attentie met een verhaal wordt zeer gewaardeerd.

~Een handig en duurzaam kado met een goed verhaal Correctbook in een zeer passende BRIES huisstijl door InHuisstijl.~

 

 

 

 

 

Op Frankwatching lees je dit leuke artikel: Je merk is je motor: ga vandaag nog aan de slag met branding.

Related Posts