De vakantie staat voor de deur. Weliswaar nog een paar dagen werken aan de lopende projecten bij Sdu en Van Duyn Van der Geer, maar daarna op naar La France! En misschien schoot wel juist daarom de Franse quote “C ‘est le ton qui fait la musique” door mijn gedachten. Mijn opa Nic gebruikte deze quote te pas en te onpas. Toen ik klein was deed ik een poging het goed te begrijpen, de vertaling lukte in ieder geval. Maar nu communicatie mijn vak is geloof ik dat ik de betekenis pas écht goed begrijp. Het is namelijk zo.
Tone-of-voice
“C’est le ton qui fait la musique” ofwel letterlijk “het is de toon die de muziek maakt”. De manier waarop iets gezegd wordt, is net zo belangrijk als de inhoud wat er gezegd wordt. En daarom bepaal je met elkaar de tone-of-voice voor elke marketingcampagne (elke uiting) die je doet. Consistent. Aansprekend voor de doelgroep. Herkenbaar. En dus ook onmisbaar in de briefing aan de bureaus waarmee je samenwerkt.
De juiste snaar raken
Om telkens weer de juiste snaar te raken, is het belangrijk te weten waaruit de tone-of-voice bestaat. We zijn vooral geneigd te letten op hoe de doelgroep praat. En daarop aan te sluiten. Het klinkt ook logisch. Maar waarin zit het verschil? Of liever gezegd: waaruit wordt de tone-of-voice opgebouwd. Het is een manier van spreken of schrijven die wordt bepaald door verschillende factoren:
- Merkpersoonlijkheid
- Doelstelling
- Kanaal
- Doelgroep
De rol van merkidentiteit
Merkidentiteit, kernwaarden of persoonlijkheid van de organisatie – wie je bent – spelen in eerste instantie een veel grotere rol. Dat lijkt misschien een beetje omgekeerd geredeneerd, maar het maakt communicatie veel meer eigen, meer echt. En dus gemakkelijker!
Maar hoe weet je wat ‘jezelf zijn’ betekent als organisatie? Er zijn talloze manieren en methodes om de merkpersoonlijkheid of de ‘brand identity’ te bepalen. Als er een visie en missie zijn geformuleerd, kunnen die de basis vormen. En dan…verder!
Uitdagingen
Dit zijn uitdagingen waar BRIES enthousiast van wordt! Dit is leuk. Dit loont. Een goed ‘eigen’ verhaal, op geheel eigen-wijze verteld, en dat op verschillende momenten via verschillende kanalen herhalen. Dat is een campagne voeren. Dat valt op. En gaat bijdragen aan het gewenste doel/resultaat. Maar vraagt wel om goede voorbereiding en consequent doorpakken.