“Een zachte landing.” Of je nu spreekt over een landing met een vliegtuig of bij de start van een nieuwe baan of opdracht. Soepel, prettig ofwel zacht is daarbij altijd het streven. Denk ik! Zo ook bij de eerste kennismaking met een nieuwe product of dienst door het bezoeken van de website. Je komt terecht op de ‘landingspagina’, de homepage. En dan?
Waar moet je op letten bij het schrijven van een goede landingspagina?
Wat ga je vertellen? En hoe schrijf je het op?
Een goede landingspagina is scanbaar, leest gemakkelijk weg én is conversiegericht. Neem de tijd voor een goede voorbereiding.
- Wie wil je dat erop jouw website terecht komt?
- Welke vragen heeft deze persoon?
- Én welke oplossingen kan jij bieden?
- Maar ook welke bezwaren kunnen er zijn?
Door alle vragen te beantwoorden, is het een logische keuze om door te gaan naar de volgende stap. Denk hierbij ook aan de fases van de customer journey; zit jouw bezoeker nog in de beginfase (oriëntatie) van de customer journey of overweegt hij/zij al over te gaan tot een aankoop?
Denk in oplossingen
Je denkt al snel in de vaktermen van jouw organisatie waarbij je (te) product (of dienst) -gericht bent. Terwijl de bezoeker juist kijkt naar de uitkomsten van een product of dienst. Het is handig om, voordat je begint met het schrijven van een landingspagina, eerst een opsomming te maken van de toepassing van het product, het voordeel voor de klant en mogelijke bezwaren.
Voor wie schrijf je?
Wist je dat er verschillende type lezers zijn? De vluchtige lezer, de lezer die ontzorgt wil worden dus snel contact of juist een onderzoekende en zeer uitgebreide lezer… Hoe kan je nu alle type lezers op de juiste manier ‘bedienen’? Een paar tips:
- Alleen met de tussenkoppen moet de pagina al voldoende informatie geven
- De tekst moet goed scanbaar zijn: 3 tot 5 regels per alinea
- Gedetailleerde informatie onderaan (voor de methodische lezer), eventueel in bullet points
- En logisch, maar vaak vergeten: de belangrijkste informatie bovenaan
Vind je dit lastig? Wil je graag dat er iemand met je meeleest? Of de volledige tekst voor je schrijft? Mail of bel mij! Ik vind het leuke uitdagingen en denk graag mee.