Het doen van onderzoek is zeer relevant. Een nulmeting door een onafhankelijk bureau. Denk bijvoorbeeld aan klanttevredenheidsonderzoek, medewerkerstevredenheidsonderzoek maar ook merkonderzoek. Om meerdere redenen is het goed om onderzoek te laten doen. Ten eerste hoor je van anderen wat zij van jou vinden én geef je ze de gelegenheid mee te praten (ze voelen zich gewaardeerd).
Ik heb meerdere keren samengewerkt met Ruigrok | NetPanel en ben erg tevreden over de aanpak en de manier van samenwerken. Ik volg de onderzoeken die zij doen en de berichten die zij daarover verspreiden. Het is leerzaam, biedt inzichten. Zo ook onderstaande cases. Ik ken de organisatie zelf niet, maar het geeft duiding aan het nut van onderzoek voorafgaand aan het maken van strategische keuzes ten aanzien van de positionering.
***
De marktpositie van Merk A
Achtergrond onderzoek
Merk A heeft een onderscheidende propositie door het bieden van een totaalaanbod voor tuinbezitters en bezitters van een huisdier. Maar hoe ervaren klanten dit? Welk beeld hebben de doelgroepen van Merk A in vergelijking met de grootste concurrenten.
De aanpak
De marktpositie van Merk A is in kaart gebracht met een grootschalig online kwantitatief onderzoek in het verzorgingsgebied van Merk A. Met multivariate analysetechnieken is de positie van Merk A en haar concurrenten visueel weergegeven, zowel voor tuinartikelen, dierenvoeding en dienstverlening door een dierenarts. Ook gaf het onderzoek inzicht in naamsbekendheid, merkvoorkeur en bezoekgedrag.
Resultaten en impact
Met het onderzoek heeft Merk A goed inzicht in haar positie ten opzichte van de concurrentie gekregen. Deze inzichten helpen om de strategie verder aan te scherpen en strategische keuzes te onderbouwen.
Wij zijn erg tevreden met het onderzoek. Verschillende teams binnen Merk A gebruiken de resultaten van het onderzoek bij de doorontwikkeling van onze formule. Het onderzoek ondersteunt ons bij het maken van strategische keuzes voor onze positionering.
Commercieel Directeur, Merk A
*Naam van de opdrachtgever van het onderzoek is aangepast. Voor de echte naam bekijk je de website van het onderzoeksbureau.