Persoonlijke boodschap

De beste wensen voor 2022

Op het laatste moment toch gedaan! Ken je dat gevoel? Twijfel. Niet zo goed een directe aanleiding zien. Maar dan, als je dichtbij jezelf blijft, toch die persoonlijke boodschap versturen. Om een proost uit te brengen op de successen van dit jaar. Want wellicht kleiner dan andere – niet corona – jaren, maar je hebt jezelf vast verrast! Met betrekking tot flexibiliteit en aanpassingsvermogen heeft iedereen dit jaar uitdagingen gekend. Wees trots. En neem de tijd om te reflecteren.

Verbindende communicatie

Ik schrijf niet zoveel berichten op mijn website als ik zou willen. Daardoor valt direct op dat het één-na-laatste bericht hetzelfde thema had als dit bericht. Ik geloof in verbindende communicatie. En het verbaast mij dat precies dit onderwerp nu zo onderbelicht lijkt het afgelopen jaar. Mensen trekken zich terug en worden kortaf. Maar wat doe jij er zelf aan? Laten we meer naar elkaar omkijken. Een praatje maken en een berichtje sturen. Elkaar aandacht geven. Het helpt de ander, maar ook zeker jezelf.

Waar gaat het bij communicatie in ­essentie om?

“De drie-eenheid is voor mij: Wat vind ik zelf belangrijk? Wat vinden anderen belangrijk? En hoe zit de tijdgeest in elkaar? Dat is voor mij waar het in essentie over gaat. Het is een ecosysteem.” aldus Betteke van Ruler (Universiteit van Amsterdam)

We denken dat de betekenis in de woorden zit, maar eigenlijk zit de betekenis in onze hoofden. Wij proberen iets uit te leggen van wat er aan betekenis in ons hoofd zit en een ander doet dat binnen zijn eigen kaders. Een ander belangrijk element daarin is de tijdgeest, de actualiteit. Daar zijn we ons vaak niet van bewust en dat veroorzaakt veel misverstanden. Dan denk je dat als jij een goed idee hebt anderen dat vast ook zullen vinden, maar dat is niet altijd zo.

De persoonlijke boodschap

Daarom de persoonlijke boodschap aan degenen met wie ik dit jaar heb samengewerkt, aan wie ik de successen te danken heb. Wat vind ik zelf belangrijk? Ik kies om te communiceren zonder verwachtingen, maar omdat ik graag mijn dank uitspreek en de ander in het zonnetje zet. Wat vinden anderen belangrijk? Ik denk dat anderen het belangrijk vinden om gezien te worden in de vorm van een persoonlijke boodschap/post op de thuiswerkplek, waar je het afgelopen jaar toch veel ‘alleen’ hebt gewerkt en contact hebt gemaakt via het scherm. En hoe ziet de tijdgeest in elkaar? De corona-pandemie zet zich ook dit jaar voort en daardoor hebben we te maken met, voor ons gevoel, beperkende maatregelen. We worden uitgedaagd om op een andere manier contact te maken, elkaar te blijven zien.

Bedankt aan alle ‘collega’s’ in het afgelopen jaar voor het mooie afwisselende marketing en communicatie werk,
het vertrouwen in mij en het door blijven werken!

Maatschap voor Communicatie voor wederom twee uitdagende opdrachten in het publieke domein. De (mede) organisatie van de online VTH-dag over de Omgevingswet voor Rijkswaterstaat. Een jaarlijks terugkerend netwerkevent dat we online een zelfde ervaring wilden laten zijn als eerdere jaren op locatie.  En het tot stand brengen van de campagne 40 Waterwonderen over de bescherming van de grondwaterbeschermingsgebieden in de provincie Gelderland (Waterwonderen.nl). Met de campagne wordt gedragsverandering van inwoners, ondernemers en recreanten beoogt.

De Haagse Hogeschool, The Hague Graduate school, voor het vertrouwen en het fijne teamwork. Vooral het kunnen meedenken over positionering van de (master) opleidingen voor werkende professionals en het leren omgaan met timing/planning binnen de veranderende organisatie heb ik beleefd als een persoonlijke leerervaring.

Vakmedianet, de uitgever waar ik nog niet eerder heb gewerkt maar wel veel bekende gezichten (online) tegenkom. Het voortzetten van de werkzaamheden van een collega die geniet van haar zwangerschapsverlof vraagt om snelle aanpassing. Werkzaamheden lopen in rap tempo door. Systemen eigen maken en een manier van samenwerking vinden die iedereen past. De wervingsuitdaging om de opleidingen en events (vooral online) van titels Management Support en Arbo door te kunnen laten gaan.

En tot slot een schrijfopdracht voor Nassette Tax & Mediation Services. Even met een frisse blik de boodschap bekijken en aanscherpen voor een verbeterde online positie. Zo leuk om te doen!

 

Leuk om te lezen: Communicatie in 2022: het moet beter én anders (4 trends) 

Related Posts